Hoppträning på Fågelbro igår!

Catja, min fantastiskt modiga medryttare, hoppade upp och red för Pontus W igår kväll på Fågelbro. Solen höll på gå ner och trädtopparna lös i en guldig nyans. Det var säkert 17 grader ute. Underbart!
Fille skötte sig exemplariskt, inga bockar och jag knäppte några snygga bilder på ekipaget under uppvärmningen i solnedgången.
När det skulle börja hoppas fick Catja väldigt konkreta råd av Pontus, han är ju ändå en erfaren unghästtränare och efter några misstag och tankeställare flöt det på riktigt bra! Kul för Catja att knäcka koden för hur Fille ska ridas i hoppningen, jag är ju så jäkla dålig på att förklara själv...
De hoppade till och med en oxer med bakbommen på 110 cm utan problem på slutet! Härligt!

Vi hade några frågor till Pontus efter träningen gällande Fille. Den mest angelägna frågan var: Varför kniper han så med bakbenen?

Och tja, Han är ju hälften fullblod och hans exteriör påminner väldigt mycket om ett rent fullblods, med främst branta bogar och raka bakben. MInns inte riktigt vad mer han sa om det...

Och kan han förbättra sin teknik? Eftersom fullblod, enligt Pontus, ofta är ganska fega och då gärna vill krypa nära hindret, så gör det att de inte hinner få upp frambenen som leder till fallna bommar eller fula kråksprång. Så, det man vill göra är att få dem att ta av lite längre ifrån hindret så att de slipper obehaget av vad att komma för nära ett hinder innebär.

Ok. Det är ju visserligen inget som jag inte visste om. Men skönt på något sätt att få höra det sägas. rakt och ärligt.

Andra tränare har sagt att fullblod ofta förbättrar sin teknik med tid och träning. Och Fille har ju Faktiskt blivit Klass 1 hopphäst så helt kass är han ju inte. Och han har ju dessutom blivit bättre under våren!

Nå, vi jobbar på. Fille är just nu i en riktigt fin period, inte lika stökig som han varit och den samlade galoppen börjar ta sig.

Som min kloka vän skrev på facebook häromdagen - "Jag är inte bäst, jag är inte snyggast på hästryggen, jag har inte de dyraste sakerna, men jag älskar hästar och älskar att flyga fram och ha vinden i håret och höra hovarna klappra - de är livskvalité!".

Fille är min livskvalité, allt han kan har jag lärt honom. Det tänker jag iallafall va stolt över!

<3



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0